Op deze pagina kunt u de Statenvertaling raadplegen in de editie van 1637 en/of 1657. De edities 1637, 1657 en de GBS-editie kunnen naar keuze parallel worden weergegeven. (Bij parallelweergave worden bij een vers eerst de kanttekeningen met verwijsteksten getoond, daarna de verklarende kanttekeningen.)
1 INDEN beginne was het Woort, ende het Woort was by Godt, ende het Woort was Godt. |
2 Dit was in den beginne by Godt. |
3 Alle dingen zijn door het selve gemaeckt, ende sonder het selve en is geen dinck gemaekt, dat gemaeckt is. |
4 In het selve was het leven, ende het leven was het licht der menschen. |
5 Ende het licht schijnt in de duysternisse, ende de duysternisse en heeft het selve niet begrepen. |
6 Daer was een mensche van Godt gesonden, wiens name was Ioannes. |
7 Dese quam tot een getuygenisse, om van het licht te getuygen, op dat sy alle door hem gelooven souden. |
8 Hy en was het licht niet, maer [was gesonden] op dat hy van het licht getuygen soude. |
9 [Dit] was het waerachtige licht, ’t welck verlicht een yegelick mensche komende in de werelt. |
10 Hy was in de werelt, ende de werelt is door hem gemaeckt: ende de werelt en heeft hem niet gekent. |
11 Hy is gekomen tot het sijne, ende de sijne en hebben hem niet aengenomen. |
12 Maer soo vele hem aengenomen hebben, dien heeft hy macht gegeven kinderen Godts te worden, [namelick] die in sijnen name gelooven. |
13 Welcke niet uyt den bloede, noch uyt den wille des vleeschs, noch uyt den wille des mans, maer uyt Godt geboren sijn. |
14 Ende het Woort is vleesch geworden, ende heeft onder ons gewoont (ende wy hebben sijne heerlickheyt aenschouwt, eene heerlickheyt als des eenichgeboren van den Vader) vol van genade ende waerheyt. |
15 Ioannes getuyght van hem, ende heeft geroepen, seggende: Dese was ’t van welcken ick seyde, die na my komt, is voor my geworden, want hy was eer dan ick. |
16 Ende uyt sijne volheyt hebben wy alle ontfangen, oock genade voor genade. |
17 Want de Wet is door Mosem gegeven, de genade ende de waerheyt is door Iesum Christum geworden. |
18 Niemant en heeft oyt Godt gesien: de eenichgeboren Sone, die in den schoot des Vaders is, die heeft [hem ons] verklaert. |
19 Ende dit is het getuygenisse Ioannis, doe de Ioden [eenige] Priesters ende Leviten afsonden van Ierusalem, op dat sy hem souden vragen: Wie zijt ghy? |
20 Ende hy beleedt, ende en loochende het niet: ende beleedt, Ick en ben de Christus niet. |
21 Ende sy vraeghden hem: Wat dan? Zijt ghy Elias? Ende hy seyde, Ick en ben [die] niet: Zijt ghy den Propheet? Ende hy antwoordde, Neen. |
22 Sy seyden dan tot hem: Wie zijt ghy? op dat wy antwoorde geven mogen den genen, die ons gesonden hebben: Wat seght ghy van u selven? |
23 Hy seyde: Ick ben de stemme des roependen in de woestijne: Maeckt den wegh des Heeren recht, gelijck Esaias de Propheet gesproken heeft. |
24 Ende de afgesondene waren uyt de Phariseen. |
25 Ende sy vraeghden hem ende spraken tot hem: Waerom doopt ghy dan, so ghy de Christus niet en zijt, noch Elias, noch de Propheet? |
26 Ioannes antwoordde haer, seggende, Ick doope met Water, maer hy staet midden onder u-lieden, dien ghy niet en kent. |
27 Deselve ist die na my komt, welcke voor my geworden is, wien ick niet weerdigh en ben dat ick sijnen schoen-riem soude ontbinden. |
28 Dese dingen zijn geschiet in Bethabara over den Iordaen, daer Ioannes was doopende. |
29 Des anderen daeghs sagh Ioannes Iesum tot hem komende, ende seyde, Siet het lam Godts, dat de sonde der werelt wech neemt. |
30 Dese is’t van welcken ick geseght hebbe: Na my komt een man die, die voor my geworden is, want hy was eer dan ick. |
31 Ende ick en kende hem niet: maer op dat hy aen Israël soude geopenbaert worden, daerom ben ick gekomen doopende met het water. |
32 Ende Ioannes getuyghde, seggende, Ick hebbe den Geest gesien neder dalen uyt den hemel, gelijck een duyve, ende bleef op hem. |
33 Ende ick en kende hem niet, maer die my gesonden heeft om te doopen met water, die hadde my geseght, op welcken ghy sult den Geest sien neder-dalen, ende op hem blijven, dese is’t die met den heyligen Geest doopt. |
34 Ende ick hebbe gesien, ende hebbe getuyght, dat dese de Sone Godts is. |
35 Des anderen daeghs wederom stondt Ioannes, ende twee uyt sijne Discipelen. |
36 Ende siende op Iesum [daer] wandelende, seyde hy: Siet het lam Godts. |
37 Ende die twee Discipelen hoorden hem [dat] spreken, ende sy volghden Iesum. |
38 Ende Iesus hem omkeerende ende siende haer volgen, seyde tot haer, |
39 Wat soeckt ghy? Ende sy seyden tot hem, Rabbi (’t welck is te seggen, overgeset zijnde, Meester) waer woont ghy? |
40 Hy seyde tot haer, Komt, ende siet. Sy quamen ende sagen waer hy woonde, ende bleven dien dagh by hem. Ende het was ontrent de tiende uyre. |
41 Andreas de broeder Simonis Petri was een vande twee, die het van Ioanne gehoort hadden, ende hem gevolght waren. |
42 Dese vondt eerst sijnen broeder Simon, ende seyde tot hem, Wy hebben gevonden den Messiam, ’t welck is, overgeset zijnde, de Christus. |
43 Ende hy leydde hem tot Iesum. Ende Iesus hem aensiende seyde, Ghy zijt Simon, de sone Iona: ghy sult genaemt worden Cephas, ’t welck overgeset wort Petrus. |
44 Des anderen daeghs wilde Iesus henen gaen na Galileen, ende vondt Philippum, ende seyde tot hem, Volght my. |
45 Philippus nu was van Bethsaida, uyt de stadt Andree ende Petri. |
46 Philippus vondt Nathanaël ende seyde tot hem, Wy hebben [dien] gevonden, van welcken Moses inde wet geschreven heeft, ende de Propheten, [namelick] Iesum den sone Iosephs, van Nazareth. |
47 Ende Nathanaël seyde tot hem, Kan uyt Nazareth yet goets zijn? Philippus seyde tot hem, Komt ende siet. |
48 Iesus sagh Nathanaël tot hem komen, ende seyde van hem, Siet waerlick een Israëlijt, in welcken geen bedrogh en is. |
49 Nathanaël seyde tot hem, Van waer kent ghy my? Iesus antwoordde ende seyde tot hem, Eer u Philippus riep, daer ghy onder den vijgeboom waert, sagh ick u. |
50 Nathanaël antwoordde ende seyde tot hem, Rabbi, ghy zijt de Sone Godts, ghy zijt de Coninck Israëls. |
51 Iesus antwoordde ende seyde tot hem, Om dat ick u geseght hebbe, Ick sagh u onder den vijgenboom, so gelooft ghy: ghy sult grooter dingen sien dan dese. |
52 Ende seyde tot hem, Voorwaer, voorwaer, segge ick u lieden, Van nu aen sult ghy den hemel sien geopent, ende de Engelen Godts opclimmende ende nederdalende op den Sone des menschen. |