Statenvertaling.nl

sample header image

1 Samuël 20 – Statenvertaling editie 1637

Op deze pagina kunt u de Statenvertaling raadplegen in de editie van 1637 en/of 1657. De edities 1637, 1657 en de GBS-editie kunnen naar keuze parallel worden weergegeven. (Bij parallelweergave worden bij een vers eerst de kanttekeningen met verwijsteksten getoond, daarna de verklarende kanttekeningen.)

Edities SV:    

Bijbelboek:    

Hoofdstuk: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31
Inleiding Bijbelboek
Weergave: Met kanttekeningenZonder kanttekeningen

1 Samuël 20

David beklaegt sich by Ionathan over Saul, vers 1, etc. Ionathan troost David, ende en kan niet gelooven dat Saul hem socht te dooden, 2. Maer David blijft daer vaste by, 3. David begeert dat Ionathan sijn afwesen by Saul wille ontschuldigen, 5. Ionathan belooft David te waerschouwen, 9. Ia hy sweert het hem, 13. Hy begeert gelijcke goetdadicheyt van David, 14. Sy vernieuwen het verbont van vrientschap met malkanderen, 16. ’t welck David met eede bekrachticht, 17. Sy worden het eens hoe Ionathan sijns vaders gemoet David soude te kennen geven, 19. Saul vraegt nae David op het feest van de nieuwe Mane, 27. Ionathan verontschuldigt David, 28. Saul hier over toornich wordende, scheldt Ionathan, ende poocht hem te dooden, 30. Ionathan waerschout David met het schieten der pijlen, 35. Sy scheyden met groote droeffenisse, ende met tranen van malkanderen, 41.
 
1 1 DOe vluchtte David van Najoth by Rama: ende 2 hy quam, ende seyde voor het aengesichte Ionathans, Wat hebbe ick gedaen? wat is mijne misdaet, ende wat is mijne sonde voor het aengesichte uwes vaders, 3 dat hy mijne ziele soeckt?
1 T.w. doe Saul alsoo in sijnen geest verruckt zijnde, propheteerde, ende te Najoth eenen dach ende eenen nacht bleef.
2 T.w. te Gibea Sauls, daer Ionathan doe was hof-houdende, als zijnde stadthouder sijnes vaders.
3 Dat is, dat hy nae mijn leven staet: als Matth. 2.20.
 
2 Hy daerentegen seyde tot hem: Dat zy verre, ghy en sult niet sterven, siet, 4 mijn vader en doet geen groote sake, noch geen cleyne sake, die hy 5 voor mijn oore niet en openbaert: waerom soude dan mijn vader dese sake 6 van my verbergen? dat en is niet.
4 De vrome Ionathan was in sijn meyninge bedrogen, al te goet een gevoelen van sijnen vader hebbende, die hem sijn boos voornemen tegen David, niet geopenbaert en heeft.
5 Siet d’aenteeck. Ruth cap, 4. vers 4.
6 Ofte, voor my.
 
3 Doe swoer David voorder, ende seyde, Uw’ vader 7 weet seer wel, dat ick genade in uwe oogen gevonden hebbe, daerom heeft hy 8 geseyt, Dat Ionathan dit niet en wete, 9 op dat hy sich niet en becommere: ende sekerlick, [soo warachtich als] de HEERE leeft, ende uwe ziele leeft, daer 10 en is maer als een schrede tusschen my ende tusschen de doot.
7 Hebr. wetende weet.
8 T.w. by hem selven, in sijn eygen herte. D. Hy heeft gedacht.
9 Ofte, op dat het hem niet en smerte.
10 D. Ick ben in een seker ende merckelick gevaer des doots.
 
4 Ionathan nu seyde tot David: Wat uwe 11 ziele seyt, dat sal ick u doen.
11 D. begeerte. siet Genes. 34. vers 3.
 
5 Ende David seyde tot Ionathan, Siet, morgen is 12 de nieuwe-mane, 13 dat ick sekerlick met den Coninck soude aensitten om te eten: so 14 laet my gaen, dat ick my op het velt verberge tot aen den derden avont.
12 Op welcken dach sy plachten met malkanderen maeltijt te houden, ende vrolick te zijn, na datmen danck-offeren geoffert hadde.
13 Hebr. Dat ick sittende soude sitten. T.w. na het gehoudene slacht-offer. Siet Num. 10.10.
14 D. geeft my consent om te mogen uyt-blyven tot aen den avont des derden daechs der nieuwe Mane, dan wil ick my in’t velt vervoegen, maer eerst wil ick henen gaen nae Bethlehem, om aldaer het feest der nieuwe Mane met mijne maechschap te houden. Siet vers 19, 35.
 
6 Indien uw’ vader my gewisselick mist; so sult ghy seggen, David heeft van my 15 seer begeert, dat hy tot 16 sijne Stadt Bethlehem mochte loopen, want aldaer is 17 een jaerlicx offer den gantschen geslachte.
15 Hebr. begeerende begeert.
16 D. nae Bethlehem daer hy geboren is. Als Ioh. 7.42. siet Genes. 23. vers 10. ende cap. 24. vers 10.
17 Hebr. een offer der dagen. D. eenes vollen jaers. siet levit. 25. vers 29. namelick een danck-offer, daer by dan een maeltijt gehouden wiert. siet d’aenteeck. bov. cap. 9. vers 12.
 
7 Indien hy aldus seyt, ’T is goet, so heeft 18 uw’ knecht vrede: maer indien hy 19 gantsch ontsteken is, so wetet dat het quaet by hem ten vollen besloten is.
18 U knecht. D. ick.
19 Hebr. ontsteken zijnde ontsteken is.
 
8 20 Doet dan barmherticheyt aen uwen knecht, a want ghy hebt uwen knecht in een verbont des HEEREN met u gebracht: maer isser een misdaet in my, so doodt ghy my, 21 waerom soudt ghy my doch tot uwen vader brengen?
20 D. bewijst my nu dese gunste ende weldaet, dat ghy my by tijts waerschouwt.
a 1.Sam. 18.2.
21 T.w. om van hem gedoodt te worden: Als of hy seyde: Ghy selve hebt macht om my te dooden, indien ick het verdient hebbe, sonder dat ghy my hoeft tot uwen vader te brengen, om van hem gedoodt te werden.
 
9 Doe seyde Ionathan, 22 Dat sy verre van u, maer indien ick sekerlick merckte, dat dit quaet by mijnen vader ten vollen besloten ware, dat het u soude over-comen, en soude ick dat u dan niet te kennen geven?
22 T.w. dat ghy soudt gedoodt worden.
 
10 David nu seyde tot Ionathan, 23 Wie sal’t my te kennen geven, indien u vader u 24 wat harts antwoordt?
23 And. wie sal my (het goede) te kennen geven, ofte, indien, etc.
24 T.w. dat hy dreygde my te dooden, ofte yet dergelijcke.
 
11 Doe seyde Ionathan tot David, Comt, laet ons doch uyt gaen in’t velt: ende die beyde gingen uyt in’t velt.
12 Ende Ionathan seyde tot David, 25 De HEERE, de Godt Israëls, indien ick mijnen vader ondersocht sal hebben ontrent desen tijt, morgen [of] 26 overmorgen, ende siet, het is goet voor David, ende ick dan tot u niet en sende, ende voor uw’ oore openbare:
25 Andere: O Heere, Godt Israëls, ende aldus soude Ionathan Godt aenroepen tot getuyge sijner oprechticheyt.
26 Dit was des anderen daechs na de nieuwe mane, want dese t’samen-sprekinge Ionathans met David geschiedde ’s daechs voor de nieuwe mane, vers 5.
 
13 27 Alsoo doe de HEERE aen Ionathan, ende alsoo doe hy daer toe! 28 Als mijnen vader het quaet over u behaecht, so sal ick het uw’ oore ontdecken, ende ick sal u trecken laten, dat ghy in vrede henen gaet: ende 29 de HEERE zy met u, 30 gelijck als hy met mijnen vader geweest is.
27 Siet van dese maniere van spreken Ruth 1.17.
28 D. Indien ick sie dat mijn vader heeft voor-genomen u quaet te doen.
29 T.w. Als ghy na mijnes vaders doot sult Coninck zijn geworden. Hier uyt is af te nemen, dat Ionathan doe wel geweten heeft, dat David Coninck soude worden, als alreets van Samuel gesalft zijnde: Ionathan heeft d’ordonnantie Godes willen gehoorsamen, al was hy Sauls outste sone, ende de naeste tot de croone.
30 T.w. doe hy hem gesegent ende victorie gegeven heeft.
 
14 Ende en sult ghy niet, indien ick 31 dan noch leve, ja en sult ghy niet 32 de weldadicheyt des HEEREN aen my doen, 33 dat ick niet en sterve?
31 T.w. als ghy Coninck sult zijn.
32 D. Eene goetdadicheyt die den Heere aengenaem is: ofte, hy verstaet de vrientschap ende trouwe, die sy malkanderen voor den Heere gesworen hadden.
33 D. dat ghy my niet en doodet, my latende ontgelden het gewelt ende ongelijck dat u mijn vader is doende.
 
15 Oock en sult ghy uwe weldadicheyt niet af-snyden van mijnen 34 huyse tot in eeuwicheyt: oock niet, wanneer de HEERE eenen yegelicken der vyanden Davids van den aerdbodem sal afgesneden hebben.
34 D. geslachte, maechschap, bloet-vrienden.
 
16 Also 35 maeckte Ionathan [een verbont] met den huyse Davids; [seggende] 36 Dat het de HEERE eysche van de hant der vyanden Davids.
35 D. hy vernieuwde ende bevestichde ’t verbont, dat hy te vooren met David gemaeckt hadde, 1.Sam. 18.3.
36 Ionathan, om David volkomelick te versekeren, wenscht met eenen eedt Godts rechtveerdige wrake over Davids vyanden, waer onder hy oock soude zijn, indien hy het verbont quame te verbreken. Sommige nemen ’t alsoo, dat Ionathan hier David besweert dat het Godt van Davids hant sal eysschen indien hy het verbont aen sijne zyde verbrake, noemende de vyanden Davids in plaetse van David selve. Vergel. ond. 25.22. met d’aent. Sommige settent aldus over: (Maer de Heere eyschte het van de hant der vyanden Davids) willende seggen, dat David wel dit verbont, soo vele in hem was, heeft onderhouden, maer dat Godt, dies niet tegenstaende, sijn rechtveerdich oordeel over Sauls huys heeft uytgevoert.
 
17 Ende 37 Ionathan voer voort, met David te doen sweeren, om dat hy hem lief hadde: 38 want hy hadde hem lief met de liefde sijner ziele.
37 Eerst heeft Ionathan den David eenen eedt gedaen, ende belooft hem voor te staen, vers 13. Nu versoeckt Ionathan, dat David hem oock met eede beloove, dat hy hem ende de sijne wille barmherticheyt bewijsen, als hy Coninck soude geworden zijn.
38 D. hy hadde hem soo lief als sijn ziele, D. soo lief als hem selven.
 
18 Daerna seyde Ionathan tot hem, Morgen is de nieuwe mane: dan salmen u missen, want uwe sit-plaetse sal ledich gevonden worden.
19 Ende als ghy de drie dagen sult uyt-gebleven zijn, komt haestich 39 af, ende gaet tot die plaetse, daer ghy u verborgen hadt ten dage 40 deser handelinge: ende blijft 41 by den steen Ezel.
39 T.w. van Bethlehem.
40 T.w. doe ick ten besten voor u by mijnen vader spreken soude, siet bov. cap. 19.2.
41 And. by den steen die den wech aenwijst. D. eenen steen die aen den wech staet, ende wijst den reysenden man wat wech dat hy moet in gaen, ofte, by den steen des gangs. D. daer ghy en ick gewoon zijn nae toe te gaen, als wy wat heymelicks met malkanderen te sprken hebben.
 
20 So sal ick drie pijlen ter zyden schieten, als of ick 42 nae een teecken schote.
42 And. nae den doel.
 
21 Ende siet, ick sal den jongen senden, [seggende], Gaet henen, 43 soeckt de pijlen: indien ick 44 uytdruckelick tot den jongen segge, Siet de pijlen zijn van u af ende herwaerts, neemt 45 hem, ende komt ghy, want daer is vrede voor u, ende 46 daer en is geen dinck, [soo waerlick] de HEERE leeft.
43 Hebr. vindt de pijlen, D. soeckt de pijlen tot dat ghyse gevonden hebt.
44 Hebr. seggende segge.
45 T.w. den Iongen. And. neemtse, T.w. de pijlen.
46 T.w. dat u inden wech is, of, daer ghy u voor te vreesen hebt.
 
22 Maer indien ick tot den jongen alsoo segge, Siet de pijlen zijn van u af, ende voorder: 47 Gaet henen, want de HEERE heeft u laten gaen.
47 Als of hy seyde, uyt die woorden, ofte, uyt dat teecken sult ghy kunnen verstaen ende afnemen, dat het Godes wille is, dat ghy u voor een tijt lanck, op d’ eene zijde maeckt ende niet te hove en komt.
 
23 b Ende aengaende de sake daer van ick ende ghy gesproken hebben: siet, de HEERE zy 48 tusschen my, ende tusschen u tot in eeuwicheyt.
b Ond. vers 42.
48 T.w. tot getuyge.
 
24 David nu 49 verberchde sich in ’t velt: ende als het nieuwe mane was, sat de Coninck by de 50 spijse, om te eten.
49 T.w. Ter bestemder tijt, daer van bov. versen 5, ende 19. gesproken is: welcken tijt geduerende, geschiet is ’t gene dat in de elf naestvolgen. versken verhaelt wort.
50 Hebr. by ’t broot. als vers 27.
 
25 Doe hem de Coninck gesett hadde op sijn sit-plaetse 51 op dit mael gelijck d’ ander mael, aen de stede by den wandt, 52 so stont Ionathan op, ende Abner sat aen Sauls zijde: Ende Davids plaetse wert ledich gevonden.
51 Hebr. gelijck mael in mael, als Num. 24.1. ende Iud. 16.20.
52 T.w. op dat hy Abner de eere doen soude, dat hy hem liet boven aen sitten, want Abner was Sauls oom, ende daer en boven oock sijn Velt-overste.
 
26 Ende Saul en 53 sprack te dien dage niets, want 54 hy seyde, 55 hem is wat voorgevallen, dat hy 56 niet reyn en is: voorseker hy en is niet reyn 57 .
53 T.w. van David. D. hy en vraechde niet waerom dat David niet en was aen de tafel gecomen.
54 T.w. by hem selven. D. hy dacht.
55 Hebr. het is een toeval.
56 Daer worden veel dingen in de wet verhaelt, die de menschen onreyn maeckten, siet Levit. 11.24. ende 15.16. Den onreynen nu wort verboden te eten van het vleesch, dat den Heere opgeoffert was, Levit. 7.19, 20, 21. Ia sy moesten haer oock onthouden van ’t geselschap van andere menschen, op dat andere door haer niet ontreynicht en wierden.
57 Verst. hier by, Ende daerom en is hy niet gekomen.
 
27 ’T geschiedde nu des anderen daechs den tweeden der nieuwer mane, als Davids plaetse ledich gevonden wert: so seyde Saul tot sijnen sone Ionathan, 58 Waerom en is 59 de sone Isai noch gisteren noch heden 60 tot de spijse niet gekomen?
58 Saul konde wel dencken, dat David groote oorsake hadde uyt sijne oogen te blijven, dewijle Saul hadde gesocht hem te dooden: Maer hy dacht dat David sulx sijne onsinnicheyt soude toeschrijven, ende dat hy sich voor hem niet vreesen en soude, dewijle hy nu weder tot sijn verstant gekomen was.
59 Aldus noemt hy David verachtelick, niet eens denckende, dat hy selfs de sone Kis was.
60 Hebr. tot het broot, of, by de spijse, als bov. vers 24.
 
28 Ende Ionathan antwoordde Saul: David begeerde van my eernstelick nae Bethlehem te mogen gaen.
29 Ende hy seyde, Laet my doch gaen, want ons geslachte heeft een offer in de stadt, ende mijn broeder heeft het my selfs 61 geboden; heb’ ick nu genade in uwe oogen gevonden, laet my doch ontslagen zijn, dat ick mijne broeders sie, hierom en is hy aen des Conincks tafel niet gekomen.
61 T.w. in mijnes vaders name, dien ick schuldich ben te gehoorsamen.
 
30 Doe ontstack de toorn Sauls tegen Ionathan, ende hy seyde tot hem, Ghy sone 62 der verkeerde in wederspannicheyt: weet ick ’t niet, dat ghy den sone Isai verkoren hebt tot uwer schande, ende 63 tot schande der naecktheyt uwes moeders?
62 D. van een verkeerde wederspannige moeder.
63 Als of Saul seggen wilde, alsoo doende en salmen u niet houden voor mijnen echten sone, maer voor eenen bastaert, die u moeder buyten echten bedde geworven heeft.
 
31 Want alle de dagen die de sone Isai op den aerdbodem leven sal, so en sult ghy, noch u Coninckrijcke niet bevesticht worden: nu dan, schickt henen, ende haelt hem tot my, 64 want hy is een kint des doots.
64 Wy souden seggen, hy is een doot man. D. Hy is de doot weert, hy moet sekerlick sterven, Alsoo staeter Ephes. 2.3. kinderen des toorns siet 2.Sam. 12.5.
 
32 Doe antwoordde Ionathan Saul sijnen vader, ende seyde tot hem, Waerom sal hy gedoodt worden? wat heeft hy gedaen?
33 Doe schoot Saul de spiesse 65 op hem, om 66 hem te slaen: Also merckte Ionathan, dat dit ten vollen by sijnen vader besloten was, David te dooden.
65 And. nae hem.
66 Even gelijck hy David hadde meynen te doen.
 
34 Daerom stont Ionathan van de tafel op in hitticheyt des toorns: ende hy en att op den tweeden dach der nieuwe mane geen broot, want hy was bekommert om David, om dat sijn vader hem gesmadet hadde.
35 Ende ’t geschiedde 67 des morgens, dat Ionathan in ’t velt ginck, op den tijt die 68 David bestemt was: ende daer was een kleyne jonge by hem.
67 T.w. Op den derden dach der nieuwer mane.
68 Siet bov. vers 19.
 
36 Ende hy seyde tot sijnen jongen, Loopt, 69 soeckt nu de pijlen, die ick schieten sal: de jonge liep henen, ende 70 hy schoot eenen pijl, dien hy dede over hem vliegen.
69 Hebr. vindet, siet vers 21.
70 T.w. Ionathan.
 
37 Doe de jonge tot aen de plaetse des pijls, dien Ionathan geschoten hadde, gekomen was: so riep Ionathan den jongen na, ende seyde, Is niet de pijl van u af, ende voorder?
38 Wederom riep Ionathan den jongen na, Haest u, spoedt u, staet niet stille: de jonge Ionathans nu raepte den pijl op, ende hy quam tot sijnen heere.
39 Doch de jonge en wist daer niets van: Ionathan ende David alleen wisten van de sake.
40 Doe gaf Ionathan sijn 71 gereetschap aen den jongen dien hy hadde: ende hy seyde tot hem, Gaet henen, brengtse in de stadt.
71 And. wapenen, Hebr. vaten. D. gereetschap, als sijnen boge, koker, ende pijlen. Hier mede versondt Ionathan sijnen jongen nae de Stadt, op dat hy alleen zijnde des te vryer met David mochte spreken.
 
41 Als de jonge henen ginck, so stont David op van 72 de zuyd-zijde, ende hy viel op sijn aengesichte ter aerde, ende hy booch sich drie mael: ende sy kusten 73 malkanderen, ende weenden met malkanderen, 74 tot dat het David gantsch veel maeckte.
72 Verstaet hier de Zuyt-zyde des velts daer sy op waren: ofte, de Zuyt-zijde van den steen, by den welcken sich David verborgen hadde.
73 Hebr. de man sijnen naesten.
74 Hebr. Tot dat het David groot maeckte. T.w. met weenen.
 
42 Doe seyde Ionathan tot David, Gaet in vrede: ’t gene dat wy beyde in den name des HEEREN gesworen hebben, seggende, De HEERE zy tusschen my, ende tusschen u, ende tusschen mijn zaet, ende tusschen u zaet, zy tot in der eeuwicheyt.
43 Daerna stont 75 hy op, ende ginck henen: ende Ionathan quam 76 in de stadt.
75 T.w. David.
76 T.w. te Gibea Sauls, daer hy sijn huys hadde, als af te nemen is ond. cap. 23.18, 19.

Einde 1 Samuël 20